Om te ontwikkelen is het essentieel om te ontprikkelen. Alleen door momenten van minder of géén prikkels, kunnen kinderen de opgedane kennis verwerken. Als kinderen uit school komen hebben ze er al een hele dag op zitten aan nieuwe kennis, vaardigheden en gebeurtenissen. Dit zijn allemaal prikkels die in de hersenen een plekje moeten krijgen. Zorg je na school voor voldoende ontprikkeling, dan kan de nieuwe nieuwe informatie worden verwerkt en opgeslagen en heeft je kind een boel geleerd. Komen er na school opnieuw een hoop prikkels op je kind af, dan raakt je kind letterlijk overprikkeld en wordt alle nieuwe informatie niet in de hersenen opgeslagen. Heeft je kind als het ware voor niets zo hard zijn/haar best gedaan op school. Zonde!

Om het proces van prikkels verwerken en kennis opslaan zo goed mogelijk te ondersteunen is het dus superbelangrijk om te ontprikkelen. Maar HOE doe je dat? We helpen je graag op weg aan de hand van hoe wij dat bij ons op de bso doen. Geef er bij jou thuis, of bij jou op
de bso je eigen draai aan.

Ontprikkeltips

  • Buiten worden prikkels het beste verwerkt. Na schooltijd buitenspelen is dus een topplan. Daarnaast stimuleert buitenspelen de motorische ontwikkeling, wat de basis is voor alle cognitieve ontwikkeling. Ook het zelfvertrouwen, creativiteit en samenwerken worden buiten het beste gestimuleerd.
  • Kinderen voelen zelf prima aan aan hoe ze prikkels goed verwerken en wat ze aankunnen. Op de bso geven we ze daarom de keus uit verschillende activiteiten. Voor ieder wat wils!
  • Een voorspelbaar dagritme met voldoende afwisseling tussen in- en ontspanning.
  • Er zijn vaste tafelmomenten waarbij we in kleinere groepjes zijn om de aandacht goed te verdelen. Kleinere groepjes dus minder prikkels en ook meer ruimte en gelegenheid voor ieder kind om zich te uiten en kenbaar te maken waar hij/zij behoefte aan heeft.
  • We bieden activiteiten en materiaal aan wat uit zichzelf niet zoveel doet en hebben een ‘geen schermen-beleid’. Schermen en materiaal wat uit zichzelf bijvoorbeeld geluid maakt of licht geeft, zorgt ervoor dat kinderen passief worden in hun spel, terwijl spelen juist ondersteunend werkt in het verwerken. Hoe passiever het materiaal, hoe actiever kinderen gaan spelen!
  • We bieden ‘open’ activiteiten aan. Dit houdt in dat we kaders stellen, maar geen nadruk leggen op het resultaat. Dit stimuleert de creativiteit en het denken in oplossingen.

Zoek het zelf maar uit
Dus denk je wel eens; ‘Wat gebeurt er nou eigenlijk op die bso? Moeten ze het nou allemaal zelf uitzoeken?’ Dan is het antwoord: Ja! We laten het de kinderen lekker zelf uitzoeken! En daarmee helpen we ze prikkels verwerken, oplossingen bedenken, samen te werken en zelfvertrouwen en creativiteit te ontwikkelen. Bzzzonder toch?